Сер 16, 2017

Якщо ви мама і ваші права порушують

Народивши, кожна з нас зіштовхується з принизливими ситуаціями, коли немає де замінити немовлятку памперс, коли в торговому центрі необхідно шукати спеціальних людей з ключами від кімнати матері та дитини, коли з візочком не впускали в транспорт чи в метро відмовлялись вимикати підйомник.

Якщо ви мама і ваші права порушують

 

Так само часто трапляються історії, коли жінку з візочком не пускають в місця загального користування — магазин, кафе/ресторан, банк, ЖЕК чи поліклініку, - мотивуючи тим, що “не дозволено”. З чоловіками якось не ризикують зв'язуватись. І мами, не знаючи своїх прав, а часто і знаходячись під впливом гормонів, засмучуються і йдуть, лише в рідкісних випадках намагаються добитись справедливості.

Я вирішила внести ясність в цих питаннях, проаналізувавши законодавчу базу. Хочу розглянути декілька типових ситуацій і дати рекомендації, на що можна посилатись при відстоюванні своїх прав.

  *Переклад статті з російської мови з блогу BAD MAMA за згодою автора - http://badmama.com.ua/2017/08/15/esli-vy-mama-i-vashi-prava-narushayut/           

1. Вас не впускають в місце загального користування з дитячим візочком

Це дискримінація за сімейною ознакою і обмеження свободи руху, що є прямим порушенням закону України ("Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" - ГО "Батьки в дії"), який діє з 2012 року. Зазвичай, при згадування закону і ввічливому уточненні, чому саме вам заборонено тут перебувати, ентузіазм в тих, хто забороняє, зникає, однак, якщо на вас продовжують тиснути — можете сміливо вмикати камеру на телефоні і викликати поліцію.

2. Вас не впускають в туалет кафе/ресторану з візочком (якщо ви зайшли з вулиці і не зробили замовлення).                                                                                  

Мало хто знає, але з 2008 року в Києві діє розпорядження № 579, згідно якого будь яка людина має право безкоштовно скористатись туалетом будь якого закладу громадського харчування. Тому, ви можете вільно зайти з візочком (чи без нього) і не впустити/вигнати вас — незаконно. До речі, в випадку порушення власники можуть втратити дозвіл на ведення діяльності. Зафіксувати факт порушення можна за телефоном 1551. 

* У Львові також діє ухвала міської ради , яка забезпечує безперешкодне користування мешканцями та гостями міста туалетами: у приміщеннях виконавчих органів міської ради, комунальних підприємств, установ та організацій на безоплатній основі, а у закладах ресторанного господарства на платній або безоплатній основі згідно з вимогами, встановленими відповідним власником закладу ресторанного господарства. Зафіксувати факт порушення можна за телефоном гарячої лінії ЛМР 15-80 (тільки Vodafone) або з мобільного +38 (032) 297-59-11. ( - ГО "Батьки в дії")

3. Вам відмовляють в можливості використання ліфта/підйомника/пандуса, мотивуючи це тим, що це для інвалідних, а не для дитячих візочків.

Існує прекрасний документ ДБН (Державні будівельні норми), який регулює доступність об'єктів для маломобільних груп населення. Він також визначає, хто належить до маломобільних груп. В документі за посиланням цей пункт виділений жовтим, вагітні жінки і люди з дитячими візками належать до маломобільної групи населення, і , відповідно, мають право користуватись всіма благами цивілізації.

4. Ви не можете самостійно спуститись з візочком в метро чи/або доїхати до станції призначення, співробітники метро відмовляють вам в допомозі

Найпоширеніші причини — ширина колісної бази візка не співпадає з шириною пандуса; пандус взагалі відсутній; вам потрібно зробити пересадку на станції без ескалатора. Метрополітен (столиці) турботливо вказав станції, на яких з так чи інакше можна потрапити в метро з дитячим візком. Але також в  інструкції співробітників метрополітену прописано, що вони зобов'язані супроводжувати маломобільного пасажира за шляхом руху, якщо йому необхідна допомога. І тут є нюанс. В цій же інструкції є список громадян, що належать до маломобільної групи,і на думку розробників, люди з дитячими візочками до неї належать. Але це є порушенням ДБН, який є пріоритетним, оскільки інструкція — це внутрішній документ організації, а ДБН — нормативний документ, затверджений профільним міністерством. Тому ви можете сміливо просити про допомогу, а в випадку відмови — залишити скаргу за телефоном гарячої лінії метрополітену (столиці) - (044) 537-55-05 або на сайті. 

5. Вас не пускають в наземний громадський транспорт. Відразу уточню, мова іде про обладнаний для проїзду візочком транспорт — тролейбуси, автобуси і маршрутні таксі з місцем для візочків. Окрім того, логічно, що в час-пік в переповненому тролейбусі з дитиною адекватна мама не поїде, хіба що в зовсім крайньому випадку. Тому в якості прикладу я розглядаю ситуацію з умовно вільним транспортом. Частіше за все в ролі незадоволених виступають пасажири. Тому покличте на допомогу кондуктора, вкажіть на спеціальну позначку, що позначає місце для перевезення візочка і не вступайте в суперечки. Якщо ж раптом (рідко, але може трапитись) кондуктор заборонить заїжджати чи водій не відкриє потрібні двері для посадки/висадки -  +380 (50) 332 01 23, гаряча лінія КП Київвпастранс, тут можна зафіксувати порушення . Також зазначу, що водії повинні під'їжати близько до тротуару і/або опускати пандус, але будьмо об'єктивними — дитячий візочок в більшості випадків достатньо маневрений, щоб заїхати в транспорт без допоміжних засобів. На крайній випадок, завжди поруч знайдеться хтось, хто захоче допомогти.

* У Львові поскаржитись на роботу перевізників можна на гарячу лінію міста 15-80 (тільки Vodafone) або з мобільного +38 (032) 297-59-11, або на гарячу лінію  Асоціації перевізників Львівщини (050) 661-70-71 та (097) 961-70-71 в будні дні з 8:00 до 20:00 год. чи надсилати повідомлення на email har_lin@i.ua. Також можна надіслати скаргу на електронну пошту управління транспорту та зв’язку transport@city-adm.lviv.ua, у Facebook на сторінку управління транспорту та зв’язку ЛМР  (- ГО "Батьки в дії"). 

Бувають ситуації, коли вам можуть, але не зобов'язані піти на зустріч. Наприклад, після недавньої історії з хлопчиком, що пісяв в метро (в пляшку!) в мережі піднялась хвиля обурення від того, що в метро потрібні туалети. В метро вони є, але призначені для співробітників, і якщо ви з дитиною просите пустити вас, будьте готові до обгунтованої відмови.

На завершення хочу нагадати очевидну, але вкрай важливу істину: ввічливе прохання і щира вдячність, озвучена з посмішкою, дають набагато більше результату, ніж вимоги і цитування документів. Тому, любі мами, давайте будемо уважні, взаємно ввічливі і толерантні одні з одним.

*Переклад статті з російської мови з блогу BAD MAMA за згодою автора - http://badmama.com.ua/2017/08/15/esli-vy-mama-i-vashi-prava-narushayut/              

Мар'яна Наливайко - Лозинська

Юлія Гвоздович