Бер 28, 2016

Голландія, дружня до дітей: нотатки для Львова

Мала нагоду протягом кількох днів побувати у Нідерландах - одній із найбільш розвинених країн Євросоюзу. Можна багато говорити про велотранспорт, економічну унікальність і працездатність голандців, але зараз трішки про мій інтерес, а саме дитячу та сімейну інфраструктуру в громадському просторі міст Голандії.

Голландія, дружня до дітей: нотатки для Львова

Перше, що вражає в Голландії, так це надзвичайно велика кількість людей, які їздять на велосипедах - на роботу, навчання, везуть дітей в школу чи садок. І справді, коли веломережа покриває все місто, пріоритетність на дорозі віддається пішоходам й вело- і громадському транспорту, на тротуарах  практично відсутні бордюри, є чітка розмітка, і взагалі повністю присутнє відчуття безпеки й поваги на дорозі, то керувати вантажним велосипедом з кількома дітьми легко. Саме на таких класичних чи більш сучасних cargo bikes батьки зазвичай возять своїх чад по справах. Цікаво, що така популярність велосипедів є не лише в Амстердамі, а й у всіх містах Голландії. 

Громадський транспорт. Принцип безбар'єрності та універсального дизайну є одними із основних у плануванні простору цієї країни. В усіх містах, в яких вдалось побувати в Голландії, доводилось зустрічати лише низькопідлоговий транспорт, як автобуси, так і трамваї, які тут мегапопулярні. Звісно ж, усі зупинки також мають підвищені платформи. Щоб люди на візочках чи з візочками мали однаковий доступ до муніципальних сервісів.

Але зайдемо до середини. Спеціально обладнаним місцем для візочків сьогодні нікого не здивуєш. Однак, на відміну від львівських автобусів і трамваїв, ця межа є чітко визначеною, а кондуктори (а їх аж два), які обслуговують маршрут, завжди припильнують, чи вона не порушується звичайними людьми. А ще креативні датчани на видному місці розмістили зрозумілі візуалки, як поводитись в громадському транспорті: не курити, не їсти, велосипеди в час пік не возити та інше. 

Але зверніть увагу, як позначені місця для людей з інвалідністю та вагітних. Так! вагітних)) Вони тут в особливому статусі. Крісла, зарезервовані для них, мають окрему обшивку, що точно не переплутаєш з іншими. 

Пріоритетність та особливий статут також мають сім'ї із дітьми і на паркувальних місцях біля супермаркетів чи на заправках. До того ж, не зважаючи на заповненість парковки, такі місця залишались вільними. 

До речі, на заправках попри автостради абсолютно звичним явищем є наявність акуратного дитячого куточка з розвиваючими іграшками та книжками. 

Дитячі майданчики в Голландії - неяскраві, прості, обгороджені, доглянуті та дуже якісні. Більшість з тих, які вдалось побачити, мають умовний поділ по віку і багато простору для бігання. Насправді майданчиків в спальних районах, як Утрехта, так і Амстердаму, зовсім небагато - приблизно один на квартал, і обов'язково вони є віддалені від автомобільних доріг. Ну і звісно, ніякого асфальту під гойдалками чи лазанками. 

 На замітку, як зробити громадський водний басейник на дитячому майданчику для більш теплих періодів. 

І на наостанок - під час подорожі, я мала нагоду поспілкуватись про дитячу інфраструктуру з одним із найбільш відомих архітекторів Амстердаму Kees van Ruyven. Він пояснив, що при плануванні майданчиків вони ставлять в пріоритет наявність простору для активних ігор та простоту, адже навіть звичайне дерево можна перетворити на крутезне місце для гри. Ось такий невеликий майданчик є в користуванні відвідувачів його хостелу. 


Юля Гвоздович спеціально для childfriendly.lviv.ua